søndag 13. september 2009

Gol, øyeinfeksjon, kylling, klipping, m.m.

Håj, nå er det lenge siden jeg har oppdatert her! Vi har vært på howavart-stevne på Gol, med Nala og eierne hennes. Det var en stor utfordring for den lille bolla, hun er ikke vant til å være rundt så mange hunder og mennesker, uten å få hilse på dem. Og dessuten er hun så på vakt overfor alt nå for tiden, det er så mye en liten valp må si fra om, som ikke er akseptabelt. Hun var superstressa den første dagen, lørdagen. Men roet seg litt etterhvert, og lå faktisk og sov under bordet på kvelden, da vi samlet oss for hyggelig grilling. Søndagen gikk det litt bedre, men da var det også mindre folk og dyr der, så... Og gjett at det var en liten frøken som var sliten da vi kom hjem. Hun sov hele søndags ettermiddag/kveld, og deler av mandagen.
Vi møtte Sassys søster Sushi på Gol, det var veldig morsomt. Hun var så fin med raseklippen!


Ellers er det tydelig at Sassy vokser og blir større. Nå når hun f.eks. opp på kjøkkenbenken for å hente seg menneskemat... Venninna mi var hjemme med henne, og hadde lagt litt grillet kylling på benken til avkjøling. Et stykke inn på benken, der trodde hun det lå trygt. Frem til hun kom inn på kjøkkenet etterpå, og fant Sassy og kyllingen på gulvet. Tipper det var en firbeint en som var fornøyd da ja. Det som ikke var så kult var at det var jo med bein og alt... Så Sassy fikk kokt ris med olje over til kvelds den dagen. Ris hører med til kylling, ikke sant?;-) Heldigvis gikk det bra med lillefrøkna, og nå vet vi det, hun når opp. Ikke mere ubevokta mat på benken i fremtiden.


Vi måtte likevel til veterinær noen dager etterpå. Sassy har øyeinfeksjon igjen. Denne gangen har vi fått andre øyedråper, og i tillegg beskjed om å fortsette med bare vanlig øyeskyllevann en tid etter at behandlingen er over. Gjerne to-tre måneder, sa veterinæren... Jaja. Bare øynene hennes blir bedre, så er det vel verdt det.

En annen ting veterinæren sa var at hun er trang i bittet, eller hva enn den korrekte betegnelsen er. De nedre hjørnetennene krasjer i tannkjøttet oppe, i stedet for å gå mellom tennene på utsiden. Så i verste fall må vi file dem ned, eller noe sånt. Foreløpig skal jeg bare følge med, at det ikke blir irritasjon og sår der. Det var ikke en hyggelig melding å få, men sånn er det bare.


Nå har jeg endelig tatt det store skrittet og klipt Sassy. Jeg begynte med å trimme ansiktspelsen, og hun så kjempevittig ut med det lille, nette fjeset, og den enorme, fluffy pelsen. Så et par dager etterpå tok jeg resten av hunden. Hun var kjempetålmodig, og veldig flink. Selvfølgelig litt urolig innimellom, men noe annet er ikke å vente, det tok jo tross alt litt tid. Hun ble kjempefin! Men også veldig rar, vi fniste av henne i to dager etterpå. En ribbet kylling... Men nå har jeg blitt vant til det, og hun er bare fin, jeg har fått en helt ny hund. Langbent, slank og smekker! Hele valpepreget er borte, hun ser så voksen ut. Og alle vi møter tror hun er en labradoodle... Vi skal møte noen lekekamerater i dag, tro om de kommer til å kjenne henne igjen, tihi.


Jeg har gruet meg til å nappe ørehår i lengre tid. Det var virkelig på tide, men det hørtes så vondt ut. Så til slutt motet jeg meg opp mens Sassy lå ved siden av meg på sofaen og koste, og tok tak i en liten tust. Og den løsnet jo så lett som bare det. Så nå er det ene øret fritt for hår, og det andre står for tur.


Sassy er forresten en ekte portugiser. Glad i rødvin! En kveld sølte jeg noen dråper fra kartongen og på gulvet idet jeg hadde i glasset mitt, og Sassy slikket det i seg. Litt senere satt venninna mi på gulvet og så på cd'er, med vinglasset ved siden av seg. Så hørte jeg plutselig et hyl, da var det en uvelkommen tunge oppi glasset. Hehe...


Nybadet, nyfønet og nybørstet.






Hm, er du sikker på at kartongen er helt tom?





Sassy og Sushi.
Nyklippet og smekker.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar