søndag 5. juli 2009

Siste nytt

Så er vi hjemme igjen, jeg fra en kort tur nordpå, der jeg fikk "kjølt meg ned" litt og Sassy fra et opphold hos barnevakter. Sassy stortrivdes hos barnevaktene, der hun fikk lekt masse med Nala, howavart-tispa deres. Nala var kjempeflink med henne, og fant seg i det meste. Når hun ble lei prøvde hun å roe Sassy ned, ved å omtrent legge seg oppå henne. Hvis ikke det hjalp, la hun seg på rygg som for å si "ok, det er nok nå, jeg gir meg, jeg gidder ikke mer". Det hjalp ikke nødvendigvis det heller med en tøff, hyper valp, men all ære til Nala for innsatsen.
Sassy fant seg godt til rette der, bortsett fra en urolig og litt pipete første natt, men etter det var det greit. Litt action var det også... En morgen da Sassy og Nala var ute i hagen, forsvant nemlig Sassy plutselig. I og med at dette var kun et par dager etter at pomeranien Jenna ble kidnappet, og barnevaktene bor like i nærheten av der det skjedde, så ble de litt nervøse da de ikke fant henne. Matfar Petter hev seg på sykkel og lette i nabolaget, og ble mer og mer engstelig. Til slutt måtte de bare ringe politiet, da var det gått en halvtime. Da hadde politiet fått en telefon fra noen som hadde funnet en hund, og Petter fikk nummeret. Det viste seg at det var en av naboene som hadde gått forbi med sin hund, og Sassy har nok krøpet under porten og fulgt etter dem. Han visste ikke at Sassy var der "på ferie", så han skjønte ikke hvor hun kom fra. Jeg fikk ikke vite noe før alt var oppklart, da ringte Petter meg og sa "Bikkja di er ei flyfille!" I og med at alt var i orden måtte jeg bare le.
Etter nøye overveielse for og imot har jeg ikke klippet Sassy. Med det samme varmen slo over oss stresset jeg veldig med det, men jeg roet meg litt etterhvert. Alle hunder peser i varmen, og hun spiste og drakk greit, så jeg slo meg til ro med å holde henne i skyggen og begrense aktivitetsnivået på dagtid. Vi har i stedet gått ned til Frysja for en liten dukkert på morgenen/tidlig formiddag, og gått en liten tur om kvelden.
Svømmetreningen derimot går ikke så veldig bra. Vann er helt greit så lenge Sassy kan stå på bunnen, men lenger uti vil hun ikke. Hos barnevaktene svømte hun en gang, men det var et uhell, da det ble plutselig mye dypere. Hun var snar å snu, og plaske seg inn mot land. Men det kommer vel etterhvert, det får da være grenser for hvor tøff man skal være når man er bare 16 uker gammel.
Nå er godværet over i denne omgang, og temperaturen er litt mer levelig. Vi har akkurat gått en lengre tur, og fordi det regner møtte vi lite folk ute. Dermed fikk Sassy løpe litt løs, mens jeg fulgte stien foran og bak oss med falkeblikk etter tegn til andre turgåere/joggere/syklister. Det var faktisk en syklist som sa takk i forbifarten da jeg hanket inn hunden, det syntes jeg var hyggelig, jeg ville mer forventet den motsatte reaksjonen (hvorfor i H... har du bikkja løs?!?)
Det er bestandig like spennende å se hva dagens fangst blir når vi går tur. I dag kom vi hjem med en tom ølboks. Sassy er nemlig ekspert på å plukke opp ting hun finner i veikanten, og bære med seg hjem. Selv om jeg føler meg litt teit der jeg går, med bikkja og ølboksen hennes, synes jeg det er morsomt at hun er så glad i å bære, så jeg skryter av henne, og folk som passerer oss smiler av valpen som er så stolt og glad over en ølboks. I dag tok jeg tida, i og med at vi var et stykke hjemmefra da hun fant boksen, og joda, hun bar den helt til døra, i 8 1/2 minutt, kun avbrutt av en spennende katt etter ca 6 min, men hun var nøye med å plukke opp ølboksen igjen da vi gikk videre. Kanskje hun tenker på økonomien min i disse finanskrisetider...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar